zaterdag 16 april 2011

Lemniscaat Schildering - klas 2 (groep 4)

Tussen alle theorie van Karl König (zie vorige bijdragen) even een voorbeeld uit de praktijk:

Een tweede klas (groep 4) maakte een week lang elke morgen de Lemniscaat Schildering met geel, blauw en rood (zie: De Extra Les - blz.190). Dat is al met al nog geen 20 minuten werk. De kleuren blauw, geel en rood zijn een archetypisch beeld voor de drie zielekwaliteiten denken, voelen en willen. Het oefenen van de lemniscaat bewerkstelligt harmonie. De kleuren blauw (links) en rood (rechts) hangen samen met de kleurvoorkeur van het linker en rechter oog (zie De Extra Les blz.69 en een eerdere bijdrage -klik hier). Bij het schilderen oefent het kind ook nog het kruisen van de verticale middenlijn, iets wat normaliter hoort bij het einde van de motorisch/neurologische ontwikkeling van de eerste zeven jaar, maar waar tegenwoordig veel kinderen een zwakte vertonen, die zich o.a. zichtbaar wordt in de moeite om de ogen te focussen of met de oog-volgbeweging de middenlijn te kruisen, waardoor vergissingen en omkeringen (rotaties) van letters en cijfers kunnen ontstaan. Bij het jonge kind is dat een normaal fenomeen dat behoort bij die ontwikkelingsfase, kinderen na het zevende jaar zouden deze fase moeten hebben afgerond.
Op de derde dag mochten de kinderen zelf een kleur kiezen voor achtergrond, om de schildering af te maken. De schildering kan makkelijk met een klas worden gedaan, maar natuurlijk ook in individuele sessies worden aangeboden.
De foto's en de korte video geven een kleine impressie.






















video

1 opmerking:

Leo zei

Beste Joep
Bedankt voor het doorsturen van de stukjes van karl konig De instructie video van de klas nodigt me uit om ook weer eens te gaan schilderen ,want inderdaad , de oogbewegingen van heel veel kinderen laat een hoop te wensen over en kruisen van de muiddelijn wordt ook steeds moeilijker.
vriendelijke groet
ingrid